Poprawa zysku EBIT w porównaniu z I półroczem 2014 roku. Redukcja kosztów i rozszerzanie gamy produktów.

Wyniki finansowe Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. za I półrocze 2015 roku

Firma Oponiarska Dębica S.A., wiodący na polskim rynku producent opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, zanotowała po pierwszym półroczu 2015 r. przychody ze sprzedaży w wysokości 939,5 mln złotych, o 8,7% niższe niż w pierwszym półroczu ub.r. Za sam II kwartał odnotowano spadek przychodów ze sprzedaży o 7,8% w ujęciu rok do roku. Na niższą niż w tym samym okresie rok wcześniej sprzedaż wpływ miało późniejsze niż zwykle zamawianie przez odbiorców opon zimowych, ze względu na posiadane przez nich zapasy po minionej, ciepłej zimie, jak również nadpodaż opon na polskim rynku i związany z tym spadek cen.

Zysk EBIT w pierwszej połowie br. osiągnął poziom 81,2 mln zł i był wyższy o 4,2% w stosunku do uzyskanego w analogicznym okresie 2015 r., co było możliwe dzięki ścisłej kontroli kosztów sprzedaży oraz ogólnego zarządu – spadły one o 32,2%. Zysk netto za pierwsze półrocze 2015 r. wyniósł 71,9 mln zł - o 12,8% mniej niż za pierwsze półrocze ub.r., na co istotny wpływ miało utworzenie rezerwy na podatek odroczony w wysokości 11 mln zł, w związku z działalnością na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec. W II kwartale br. zysk netto wyniósł 36,3 mln zł i był niższy o 11,2% od osiągniętego rok wcześniej.

Sprzedaż do podmiotów z Grupy Goodyear w pierwszej połowie 2015 r. stanowiła 91,9% sprzedaży ogółem, wobec 82,6% w analogicznym okresie 2014 r. Sprzedaż do podmiotów powiązanych obniżyła się o 3,5% w ujęciu rok do roku.

Przychody ze sprzedaży do podmiotów niepowiązanych były niższe o 43,2% w ujęciu rok do roku, zaś
w samym II kwartale br. o 40,4% w porównaniu do II kwartału 2014 r., co w dużej mierze przyczyniło się do spadku poziomu przychodów ze sprzedaży ogółem w pierwszych sześciu miesiącach 2015 r. Udział przychodów ze sprzedaży do podmiotów niepowiązanych w przychodach ogółem obniżył się z 13,1%
w pierwszym półroczu ub.r. do 8,1% w analogicznym okresie br.

Dzięki kontynuacji programu optymalizacji produkcji oraz spadkowi cen surowców przeciętne jednostkowe koszty produkcji zostały obniżone w pierwszej połowie 2015 r. o 2,1% w porównaniu
z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Koszty sprzedaży oraz ogólnego zarządu wyniosły 36,7 mln zł i były o 32,2% niższe niż w pierwszej połowie 2014 r. Udział tych kosztów w wartości sprzedaży wyniósł 3,9% wobec 5,3% za pierwsze sześć miesięcy ub.r.

Wyniki finansowe Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. w pierwszej połowie 2015 r.

 

w mln zł

2Q 2015 r.

2Q 2014 r.

Zmiana

1H 2015 r.

1H 2014 r.

Zmiana

Przychody
ze sprzedaży

458,1

496,6

-7,8%

939,5

1 028,8

-8,7%

Zysk/strata
z działalności operacyjnej (EBIT)

29,3

34,2

-14,2%

81,2

77,9

4,2%

Zysk netto

36,3

40,9

-11,2%

71,9

82,4

-12,8


Bliskie zakończenia są rozpoczęte w I kwartale 2015 r. przygotowania produkcyjne do rozszerzenia gamy opon do samochodów ciężarowych. Na potrzeby tego projektu zmodernizowane zostaną linie produkcyjne, tym samym zwiększona zostanie wydajność urządzeń pomiarowych i badawczych. Produkcja szerszej gamy opon do samochodów ciężarowych ma na celu zapewnić Spółce jeszcze lepszą rentowność i konkurencyjność rynkową.

Z dobrym przyjęciem przez rynek spotkał się nowy, zaoferowany w końcu I kwartału br., produkt - zaawansowana technologicznie opona Dębica Presto UHP przeznaczona do samochodów wyższej klasy.

- Potencjał rynkowy zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i Zachodniej był w pierwszej połowie 2015 r. wyższy, niż w analogicznym okresie ub.r., niemniej warunki rynkowe w Polsce były nadal wymagające. Wpływ na to miały posiadane przez odbiorców zapasy opon zimowych, których pierwsze zatowarowanie zwykle ma miejsce pod koniec pierwszego półrocza, jak również nadpodaż opon na rynku, przekładająca się na spadek cen. W efekcie zanotowaliśmy niższą sprzedaż w ujęciu rok do roku. Pomimo tego, wypracowany przez Spółkę wynik EBIT był lepszy w ujęciu rok do roku, dzięki ścisłej kontroli kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu. Na wymogi rynku reagujemy optymalizacją kosztów
i poszerzaniem oferty produktowej – mówi Stanisław Cieszkowski, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.

Polityka prywatności

Firma Oponiarska Dębica S.A., ul. 1 Maja 1, 39-200 Dębica, POLSKA